poniedziałek, 12 marca 2018

Nowa konwencja TRANSFER


Konwencja TEXAS (TRANSFER)



Druga, obok konwencji Stayman, najbardziej popularna konwencja stosowana przez wszystkich brydżystów na całym świecie. Praktycznie z dowolnie wybranym partnerem będzie oznaczać to samo. Zastosowanie ma tylko po otwarciu przez partnera 1 BA (NT)

Kiedy partner otworzy 1BA a my posiadamy kartę słabą np. Wxxxxx xx xxxx to nie bardzo jest jak pozostawić partnera. Dużo lepiej wygląda gra w nasze piki a ze względu na małą ilość punktów najlepiej jak najniżej. Partner otwierając 1BA wskazał 15-18PC czyli ok 40% wszystkich punktów. Jeżeli zalicytowalibyśmy 2, stalibyśmy się rozgrywającym, tym samym nasz partner zostałby „dziadkiem”, chcąc/nie chcąc musiałby wyłożyć wszystkie swoje karty na stół, bardzo ułatwiając obrońcom w podjęciu właściwych decyzji.

Przed 100 laty znakomity gracz o nazwisku Jacoby obmyślił pomysł jak temu zaradzić. Otóż uznał On, że skoro straciliśmy już możliwość zalicytowania naturalnie trefli poprzez odzywkę 2(Stayman) to może warto zrobić to też z karami. Jego pomysł polegał na tym, że kolory licytuje się o „kolor” niżej od posiadanego a samą konwencję nazwano Transferem lub Texasem.

1NT 2♦ mam 5+ kierów
        2♥ mam 5+ pików

Otwierający automatycznie licytuje kolor transferu, tym samym to On zostaje rozgrywającym i to my, będąc punktowo słabsi, wyłożymy swoją kartę jako dziadek.
1NT 2mam 5+ kierów
2♥       automatyczna licytacja

1NT 2 mam 5+ pików
2♠         automatyczna odpowiedź
Konwencja ta ma zastosowanie przy posiadaniu tak słabej ręki (będziemy pasować na automatyczną licytację partnera) jak i rąk silnych celem znalezienia właściwego kontraktu. Przykład karty silnej i próbie licytacji właściwego kontraktu. Partner otworzył 1BA(15-18PC) a my posiadamy np.: KWxxx Kxx Kx Qxx czyli wystarczającą ilość punktów na zalicytowanie końcówki. Przykład prawidłowej licytacji:
1NT 2 mam 5+ pików
2 3NT Mam punktów które przy Twoim otwarciu powinny wystarczyć na końcówkę. Mam 5 pików co przekazałem pierwszą odzywką, to Ty partnerze w oparciu o tą wiedzę podejmij decyzję jaką zagramy końcówkę. Zobaczcie, że przy dowolnym wyborze końcówki to zawsze partner będzie rozgrywającym i to jego ręka silniejsza punktowo będzie zakryta przez co obrońcom będzie trudniej przeprowadzić obronę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz